Senast uppdaterad

Varför lämnar inte nöjda kunder en recension?

En återkommande fråga är varför kunder som tydligt visar att de är nöjda ändå inte lämnar en onlinerecension. Det finns många svar på den frågan, men de vanligaste anledningarna är följande:

  1. Vissa branscher är inte så lockande att recensera. Det kan handla om exempelvis sanering, skadedjurshantering, och andra tjänster som man kanske inte är så villig att skylta med att man har haft behov av. En positiv aspekt för den som är verksam inom sådana branscher är att det oftast inte krävs särskilt många recensioner för att sticka ut i sökresultaten.
  2. Köpet hos ditt företag stod inte ut i mängden. Kunden var visserligen nöjd, men inte överväldigad. Eftersom man på sätt och vis sätter lite av sitt egna rykte på spel när man rekommenderar någon räcker det kanske inte med att vara bra för att få en recension.
  3. Den sociala länken mellan köpet hos ditt företag och kunden är för svag. Det är mer sannolikt att kunden lämnar en recension efter en personlig kontakt med någon på företaget än när den inte kan nämna någon av era medarbetare.
  4. Ni har för få recensioner. Att vara först att lämna en recension avskräcker många, för att man inte vill sticka ut som privatperson. När ni har fått ett par recensioner blir det lättare att få fler, då kunden inte känner sig lika utlämnad utan kan vara en i mängden.
  5. Kundens åldersgrupp. Olika åldersgrupper är olika villiga att lämna en recension. Vissa kanske saknar Google-konto eller Facebook-konto eller är osäkra på hur de ska göra eller vad resultatet blir av att lämna en recension.
  6. Brist på tid. Många känner sig stressade och upptagna och tycker att det tar för mycket tid.

Hur kan ditt företag få fler recensioner?

  1. Satsa på extraordinär service. En kund som tänkte ”Wow!” när den köpt av dig är mycket mer sannolik att lämna en recension.
  2. Fråga alla kunder. Du samlar då inte bara in recensioner utan även feedback på vad du kan göra bättre, för att få fler kunder som säger ”Wow!”. Med recensionshantering går det smidigt och enkelt.
  3. Var uthållig. Ibland behöver du fråga flera gånger (Tips: Använd påminnelsemail!) och ibland får du bara acceptera att kunden inte vill lämna någon recension, och gå vidare med nästa.

Dela denna artikel

Fler artiklar