Senast uppdaterad

Skaffa recensioner på Google med Recensionshanteraren

Recensioner på Google är guld för företaget. Lokala sökresultat i form av Google Maps syns i nästan varje sökning, där tre företag märks ut med namn, adress och betyg. För den som söker med köpintention väger recensionerna tungt i valet, och även om man inte syns direkt bland de tre första klickar många vidare för att se fler företag och deras betyg, bilder med mera. Inte nog med att de syns direkt i sökresultatet för Maps, företag med många omdömen värderas också högre i det organiska sökresultatet under och ger därmed ditt företag chans till ytterligare exponering.

Recensioner på Google

Exempel på resultat vid lokala sökningar

Hur skaffar man recensioner på Google?

Recensionerna som syns i dessa lokala resultat kommer från Google My Business. Om du inte redan har registrerat ditt företag på Google My Business och verifierat uppgifterna så gör det nu – det är kostnadsfritt!

Recensionerna kommer generellt från tre olika vägar.

  1. Personer som självmant valt att söka på ditt företagsnamn och lämna en recension
  2. Uppmaning från appen Google Maps efter ett besök hos ditt företag
  3. Uppmaning från företagsägaren att lämna ett omdöme.

Att personer självmant väljer att lämna en recension är svårt att påverka, utöver att sticka ut i din service till den grad att dina kunder vill dela med sig. Det är ganska sällsynt, och vanligast är att det är missnöjda kunder som väljer att sprida sitt missnöje genom recensioner. Sådana recensioner är oftast skadliga för ditt företag om du inte har andra, positiva recensioner som väger upp.

Appen Google Maps har blivit mer aggressiv i att fråga efter om kunder som besökt ett företags adress vill lämna ett omdöme, och det har också gett effekt i antalet omdömen som skrivs om företag via Google. Det är bra, för det skapar en vana och igenkänning kring vad en recension på Google är och vad det innebär för arbete att lämna en sådan. Samtidigt diskriminerar inte Google Maps mellan nöjda och missnöjda kunder, vilket höjer risken för negativa recensioner där företagen kanske inte hunnit bemöta en negativ upplevelse – kanske har kunden inte ens yttrat sitt missnöje till företaget innan recensionen. Google Maps känner också generellt bara av om användaren har varit på en plats, och för företag som arbetar på distans med få kunder som besöker adressen blir det därmed också svårt att få recensioner på detta sätt.

Den tredje vägen till googlerecensioner är att själv be om feedback, och där kommer vår tjänst Recensionshanteraren in. Genom att be alla dina kunder om feedback fångar du in både missnöjda och nöjda kunders åsikter och kan hantera dessa på olika sätt. Du ser vilka som är dina nöjdaste kunder, kan förbättra din service genom feedback från missnöjda kunder och skapa ett bättre företag som har tätare koppling till dina kunder. Genom Recensionshanteraren uppmuntrar du också dina nöjda kunder till att lämna recensioner på Google genom direktlänkar som minskar ansträngningen – ett klick, ett omdöme och sedan är det klart. Testa själv med 30 dagars öppet köp!

Därför har recensioner effekt

Enligt flera undersökningar värdesätts omdömen på nätet nästan lika mycket som en personlig rekommendation. En undersökning från BrightLocal visade på följande intressanta fakta:

  • 84% litar lika mycket på onlinerecensioner som på personliga rekommendationer
  • 7 av 10 kunder lämnar recensioner om ett företag, om de ombeds göra det
  • 90% av alla kunder läser färre än tio recensioner innan de har skapat sig en uppfattning om företaget.
  • 54% besöker företagets webbplats efter att de läst positiva recensioner
  • 73% anser att recensioner som är äldre än 3 månader inte längre är relevanta
  • 74% anser att positiva recensioner ökar deras tillit till företaget
  • 58% anser att antalet stjärnor ett företag har är den viktigaste parametern

Att arbeta med att skaffa recensioner är därför en värdefull källa till nya kunder och en bra väg till att sticka ut i mängden.

Dela denna artikel

Fler artiklar