Senast uppdaterad

Så skaffar du feedback från dina kunder

Utveckling, förbättringar och funderingar kring företagets framtid är sådant som håller småföretagare vakna på nätterna. Analyser, statistik och data i all ära – men visst vore det lättare om dina kunder gav dig direkt feedback på hur ditt företag kan bli bättre? Med direkt kommunikation mellan din kund och dig får du veta dina starka och svaga sidor utan att gräva ner dig i data och statistik.

Feedback från kundundersökningar

Det finns flera sätt att få feedback på och vilken metod du bör använda beror på vad det är för information du vill få fram. Kundundersökningar, långa eller korta, kan ge svar på många frågor och är det vanligaste sättet. Det gäller dock att utforma sin enkät noggrant – risken är att man vill veta för mycket, och få vill lägga tjugo minuter på att besvara en lång enkät.

En kort enkät får ofta en högre svarsfrekvens, men kan istället missa viktiga frågor eller inte ge ett tillräckligt utförligt svar för att vara behjälplig i verksamhetsutvecklingen. Där krävs en avvägning och noga utvalda frågor för att få svar på precis det man behöver veta.

Hur bör du utforma din enkät? Fasta frågor kan lätt missa nyanser och idéer som du inte själv funderat över men som kunderna har sett. För många öppna frågor kan istället avskräcka och bli för ansträngande för kunden, som därför väljer att inte besvara enkäten alls. Desto fler frågor du har i enkäten, desto skevare kan också resultatet bli, eftersom endast de som är ytterst engagerade väljer att besvara enkäten om den är lång.

Många källor hävdar att en enkät inte bör ta längre än tio minuter att slutföra. Vi hävdar att respondenter tappar intresset långt tidigare än så, och rekommenderar högst fem frågor när det gäller kundfeedback. Med väl avvägda frågor räcker det ofta gott för ändamålet.

Skaffa feedback med Recensi

Med vår tjänst Recensionshanteraren skaffar du enkelt feedback, omdömen och recensioner som stärker och utvecklar ditt företag. Genom plattformen skickar du ett mail till dina kunder efter avslutad affär och ber om feedback. Utgångspunkten i systemet är Net Promoter Score, med kärnfrågan ”Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera oss till en vän eller kollega” och en fråga om kundens upplevelse hos er.

Formuläret kan också utökas med upp till fyra ytterligare frågor som du själv väljer. All feedback samlas i systemet*, och du kan också välja att visa upp omdömet på din hemsida, besvara det privat eller publikt, och få utförliga rapporter om hur dina kunders uppfattning om dig och ditt företag förändras över tid.

Recensionshanteraren uppmanar också nöjda kunder, som betygsatt er högt enligt Net Promoter Score, att lämna en recension eller ett omdöme på viktiga externa plattformar, såsom Google och Facebook. Sådana recensioner stärker företagets konkurrenskraft och position i sökmotorerna. Vill du se hur det fungerar? Testa Recensionshanteraren med öppet köp i 30 dagar!

*Du kan exportera alla kundomdömen från systemet till en excelfil när som helst, vi håller inte din feedback gisslan.

Dela denna artikel

Fler artiklar