Senast uppdaterad

Rich Snippet Recensioner – Schema ger stjärnor som syns på Google

Stjärnor i sökresultatet är rätt uppmärkta recensioner, referenser och omdömen på din hemsida. De kan vara specifika för produkten eller för företaget som helhet.

Med synliga omdömen direkt på Google får du både högre klickfrekvens och bättre konverteringsgrad. Stjärnorna avslöjar att det finns recensioner om din produkt eller ditt företag att läsa, vilket i sig lockar till klick och stärker din chans till försäljning.

Själva funktionen kallas Rich Snippets och visas som följd av Schema-uppmärkt information på din hemsida. Det är inte bara recensioner som kan märkas upp för extra synlighet, utan även exempelvis evenemang, kurser, recept och andra typer av innehåll. Vi på Recensi är såklart mest intresserade av recensionerna – det är ju det vi arbetar med.

Hur får man Rich Snippets?

Det är egentligen ganska enkelt. Det korta svaret är att man följer Googles riktlinjer för strukturerade data – samlar in recensioner från användare, märker upp informationen med Schema-kod och räknar ut snittbetyget. Att göra det manuellt är dock ganska omständligt (och går emot Googles riktlinjer), så att använda ett system är nästan ett krav.

Så här kan det se ut på Google med Schema-märkta recensioner

För den som använder Recensi är funktionen inbyggd. Du fyller i kundens namn och mail och låter systemet fråga efter feedback. Alla omdömen för ditt företag sparas, och tillsammans med vår kodsnutt (eller vårt wordpress-plugin) visas recensionerna på din sajt.

De märks automatiskt upp med Schema, snittbetyg räknas ut och allt är redo för att Google skall visa upp recensionerna direkt i sökresultatet.

Visas recensionerna alltid?

Google visar inte alltid recensionerna direkt i sökresultaten, men väldigt ofta. Det finns ett par punkter att tänka på när man lägger in kundomdömen på sin hemsida för att få bästa effekt.

  • Google visar sällan, för att inte säga aldrig, rich snippets för en hemsidas startsida. Vi rekommenderar därför att du skapar en egen undersida för kundomdömen och placerar din huvudsakliga omdömeswidget där. Att visa sina omdömen på startsidan är dock inte fel, men räkna inte med att få stjärnor på Google.
  • Du vill givetvis att Rich Snippets ska visas på dina viktigaste sidor – om du använder Recensionshanteraren placerar du enkelt ut det vi kallar Badges på dina viktigaste sidor. Det är en sammanfattande ruta som visar ditt snittbetyg och antal omdömen och som länkar till sidan där alla omdömen finns.
  • Använd inte badges på alla dina sidor – risken finns att Google straffar din sida om alla sidor bär samma Rich Snippet-uppmärkning. Välj därför ut de 2-5 viktigaste sidorna, beroende på hur stor din hemsida är, och placera Badges där.

Vanliga frågor

Kan jag kopiera mina omdömen från Facebook och Google och märka upp dessa?

Det går emot Googles riktlinjer och skapar duplicerat innehåll, så vi avråder från detta. Satsa på bredd och löpande färska recensioner på flera sajter och av olika typer istället.

Vilka recensioner är mest värda – på min egen sida eller på andra sidor?

Alla recensioner är olika värda på olika sätt. Recensioner direkt på Google hjälper din sida i den organiska placeringen och ger dig större utrymme på Google Maps. Facebookrecensioner skapar förtroende för att recensionerna är äkta, särskilt om det är någon i kundens bekantskapskrets som lämnat en recension. Recensioner på din egen sida ger dig Rich Snippets, som ökar din synlighet i sökresultaten.

Vi rekommenderar därför att samla in på så många sätt som möjligt, och variera sitt fokus beroende på företagets behov.

Dela denna artikel

Fler artiklar