Senast uppdaterad

Recensionshantering – vad är det?

Recensioner och omdömen syns snart överallt och påverkar köpbeslut hela tiden. De finns på Google och Facebook liksom mer branschspecifika sidor som Tripadvisor, Hotels.com, TheFork och renodlade recensionssidor som Reco och Trustpilot. Det blir många olika sidor att hålla koll på och arbeta med, beroende på vilken bransch man verkar inom.

Människor litar nästan lika mycket på onlinerecensioner som på personliga referenser och rekommendationer, vilket gör att även ett fåtal extra omdömen eller recensioner kan tippa över skalan till att fler kunder väljer ditt företag eller din produkt. När man väljer leverantör efter omdömen flyttas också fokus en bit från jakten på det lägsta priset – många kan tänka sig att betala mer till en leverantör med bättre omdömen och recensioner än konkurrenten. Att skaffa fler positiva omdömen är därmed ett effektivt sätt att höja lönsamheten hos ditt företag.

Så fungerar Recensionshantering

Genom recensionshantering har ni en samlad plattform för alla omdömen, där ni kan lägga in kunder och effektivt fråga efter feedback, svara på omdömen både privat och publikt och bli notifierade när nya omdömen har publicerats om ditt företag. Recensionshantering innebär också att uppmuntra nöjda kunder att lämna recensioner och erbjuda återkoppling till missnöjda kunder, istället för att skicka alla kunder direkt till en recensionssajt och hoppas på höga betyg. Det hindrar inte missnöjda kunder från att lämna recensioner, men ger företaget en chans att proaktivt möta eventuellt missnöje och försöka lösa situationen.

Med Recensionshantering kan ni också erbjuda fler än en plattform för kunden att lämna feedback på. Vissa kunder föredrar att använda exempelvis TripAdvisor, medan andra är mer bekväma med Facebook eller Google. Med recensioner utspridda på flera plattformar täcker ni också bättre in sökningar på olika sidor.

Vilka recensionssajter är bäst?

Den bästa recensionssajten för ditt företag är där dina kunder söker. För majoriteten hävdar vi därför att den absolut viktigaste recensionssajten är direkt på Google. Det är på Google som de allra flesta börjar sin sökning efter en leverantör, och recensioner där påverkar din position i sökresultaten och syns direkt i sökresultaten. För att skaffa recensioner på Google behöver ditt företag ett gratis Google My Business-konto. Har du inte redan registrerat ditt företag där – gör det nu!

Den näst bästa recensionssajten hävdar vi är Facebook. De flesta har idag ett Facebookkonto och rekommendationer från vänner och bekanta väger tungt. De ger också en högre autenticitet, tillförlitlighet, när man tydligt ser att det är verkliga personer som lämnat omdöme om ditt företag. Med Facebooks kommande uppdatering ”Rekommendationer” kommer också företagets Facebooksida och tillhörande recensioner få större genomslagskraft.

Dela denna artikel

Fler artiklar