Senast uppdaterad

Recensioners styrka vid lokala sökningar

Lokala sökningar skiljer sig från andra sökningar, inte bara i sökarens intention utan också i hur resultaten visas. Vid en lokal sökning, det vill säga en sökning som innefattar ett geografiskt område som en stad, plats eller ett land, visas annonser och resultat upp med relevans till platsen. Där syns också resultat från Google Maps, det som kallas ”Local Pack”.

Recensioner på Google

Exempel på resultat vid lokala sökningar

Här ser ni ett exempel på ett sökresultat för ”Boende Orust”. Utöver att visa företag i området man sökt efter visas också deras recensioner upp – de som de fått på Google My Business. Resultaten sorteras efter relevans enligt Google, där företagets omdömen spelar roll i hur väl företaget syns. Ett av målen med recensionshantering från oss är just att skaffa fler recensioner på Google – eftersom det är sådana som faktiskt syns tydligt vid sökningar.

Hur stor roll spelar recensioner in i er position på Google?

Enligt en studie från Moz står recensioner för upp till 13% av Googles rankingalgoritm när det gäller just Local Pack, och upp till 7% för de vanliga organiska resultaten som syns under. Det är alltså en stark signal som läses av, och en viktig del i lokal sökmotoroptimering. Recensioner på Google är också sådana som faktiskt läses, eftersom de syns direkt vid sökningen och är lättåtkomliga.

I exemplet ser ni också vikten av att ha flera recensioner. Vilket boende skulle ni titta på först?

Dela denna artikel

Fler artiklar