Senast uppdaterad

Börja samla omdömen till ditt företag

Nio av tio läser omdömen och recensioner på nätet. Vi gjorde en undersökning som visade att de flesta lägger stor vikt vid vad som står i företagets recensioner innan de väljer vilket företag de vill kontakta först. I studien såg vi också att det första urvalet sker redan på Google, där över 80% börjar sin sökning. Att fokusera på recensioner på Google är därför ett smart drag för att få fler nya kunder till ditt företag.

Med positiva omdömen har du också större chans att bli vald, även om du är dyrare än dina konkurrenter. Som konsument vill man hellre köpa av den med bättre renommé än den som är billigast i pris, särskilt när det gäller tjänster.

Tänk dig själv att du får två offerter på att lägga om taket på din villa, med 15% prisskillnad. Firman med det lägsta priset har 3 stjärnor i betyg, medan konkurrenten med det högre priset har 4,5. Hur väljer du då? Går du enbart på priset, eller tänker du ”vågar jag chansa på det billiga alternativet?” och kanske väljer det dyrare?

När ditt företag är i den situationen, med höga omdömen, får du lättare att motivera ett högre pris.

Ditt företags omdöme är viktigt

Hur tar du tillvara på dina nöjda kunder idag? Och hur hanterar du missnöjda kunder? Att få omdömen, positiva såväl som negativa, ger dig möjlighet att se dina starka sidor och förbättra dina svagheter.

Genom att uppmuntra dina nöjda kunder att lämna positiva omdömen om ditt företag på nätet tar du också den snabba vägen till att få nya kunder – genom tidigare kunder. Varje nöjd kund är en säljare, en ambassadör, för ditt företag.

Du har säkert hört det förr, att en nöjd kund berättar för 1-4 personer om sin upplevelse medan en missnöjd kund berättar för fler än 10. Statistiken kom nog före sociala medier, och idag avskräcker ett negativt omdöme långt fler än tio personer. Därför är det nu ännu viktigare att samla omdömen, så att de positiva kan dränka ut de negativa och så att ni kan finslipa er service och undvika missnöjda kunder i framtiden.

Den smidigaste tjänsten för feedback och omdömen

Med vår tjänst Recensionshanteraren samlar du enkelt in feedback, omdömen och recensioner till ditt företag. Du får en chans att rätta till situationen med missnöjda kunder, innan de lämnar en negativ recension på nätet, och du uppmuntrar nöjda kunder att lämna omdömen på viktiga sajter. Du visar även upp omdömen på din egen sida, uppmärkta med Schema för att kunna visas direkt i det organiska sökresultatet hos Google – en riktigt stark klickhöjare.

Läs mer om hur det fungerar och testa själv utan förpliktelser – vi är säkra på att du inte blir besviken.

Dela denna artikel

Fler artiklar