Senast uppdaterad

Lokal sökmotoroptimering (SEO) 2017 – 2018

Sökmotoroptimering (SEO) – att bygga sin sajt för att synas så mycket som möjligt på Google – är en självklarhet för många företag idag. Det gäller att arbeta med rätt sökord för att nå rätt målgrupp, att tänka som kunderna tänker när de söker och skapa innehåll som matchar deras sökintention.

Ett ytterligare fokus för sökmotoroptimering är lokal SEO, det vill säga att fokusera på sökningar där plats är relevant. Det kan vara att optimera för sökord som ”bilverkstad solna” eller ”frisör norrköping”, där du slipper konkurrera med resten av landet. Utöver de allmänna stegen för sökmotoroptimering, som inte skiljer sig vid lokal sökmotoroptimering, spelar några fler faktorer in.

Att synas på Google Maps och lokala sökningar

När man gör en sökning på Google med platsinriktning visas ofta resultat från Google Maps. Tre företag syns med namn, adress, bild, telefonnummer och recensioner. Det finns även en länk till att visa fler företag via Google Maps, om man till exempel vill se fler företag i sin närhet eller läsa rekommendationer och omdömen för olika företag.

Googles egna rekommendationer för att synas i lokala sökresultat innehåller framförallt information om hur du bör fylla i din Google My Business-profil, men de ger också en indikation på hur de väljer ut vilka företag som skall synas.

Tre kriterier

Google tittar på relevans, hur väl ditt företag matchar sökarens intention och kan erbjuda det den efterfrågar. Här gäller allmän sökmotoroptimering, att säkerställa att Google vet vad ditt företag erbjuder och kan avgöra hur relevant ditt företag är för den sökande.

Punkt nummer två är avstånd, hur långt bort ditt företag är i förhållande till den som söker eller den plats som söks efter. Här spelar tyvärr postort en stor roll i sökresultatet, och den som har företaget i en förort får det genast tuffare att synas vid sökningar på huvudorten. Ett exempel är Mölndal jämfört med Göteborg, även om det för göteborgaren inte är särskilt svårt eller långt att ta sig till Mölndal värderar Google företag som ligger precis på rätt sida gränsen betydligt högre – och få söker specifikt efter Mölndal.

Den tredje punkten är mest intressant för oss på Recensi. Google tittar nämligen på hur välkänt ett företag är, och en del i det är företagets recensioner på Google. Företag med många recensioner och positiva omdömen värderas högre i sökmotorresultaten – både på Google Maps och i de organiska sökresultaten.

Google review count and score are factored into local search ranking: more reviews and positive ratings will probably improve a business’s local ranking. – Google

Den enkla vägen till fler Googlerecensioner

En förutsättning för att få positiva recensioner på Google är att sticka ut i kundupplevelsen, att erbjuda överraskande bra service som ger kunderna en wow-känsla när de köpt något från ditt företag. Lyckligtvis är detta något som man själv kan påverka och ständigt förbättra.

Genom vårt verktyg Recensionshanteraren frågar du enkelt dina kunder om feedback på dina tjänster, som hjälper dig att utveckla ditt företag. Du uppmuntrar samtidigt dina nöjda kunder att recensera dig på Google – med direktlänk går processen snabbt och smidigt.

Läs mer om verktyget genom länkarna överst på sidan eller testa systemet själv – och upptäck hur enkelt det är att komma igång.

Dela denna artikel

Fler artiklar