Senast uppdaterad

Kommande uppdateringar i Recensionshanteraren

Recensionshanteraren är under ständig utveckling för att förenkla och förbättra insamlingen av feedback, omdömen och onlinerecensioner. Vi håller just nu på att testa nästa version som vi hoppas kunna lansera inom kort. Nyheter i denna version är bland annat tre valbara förinställda insamlingssätt för feedback, en ny visuell redigerare för mail och feedbacksidor och en ny omdömeswidget helt baserad på Javascript.

Review Modes – tre vägar för feedback

Vi ser att olika inställningar kring hur mail skickas ut och vilket innehåll de har påverkar typen av och mängden feedback du får. I den nya versionen kommer tre olika flöden kunna ställas in och enkelt bytas emellan för att underlätta för dig att samla in den typ av feedback som du för tillfället behöver.

Ultimate Mode

Med Ultimate Mode använder du allt som Recensionshanteraren har att erbjuda. Du samlar först in din Net Promoter Score (Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera oss till en vän eller kollega) direkt i mailet. Därefter får kunden fylla i vad den tyckte om er och besvara eventuella extra frågor som du ställt in, och till sist frågas kunden om den vill recensera er på externa recensionssajter. Här får du mest feedback och information om hur du kan utveckla ditt företag.

Review Mode

Med Review Mode frågar du kunden först enbart om hur sannolikt det är att den skulle rekommendera er till en vän eller kollega och därefter, om kunden svarat positivt, uppmanas kunden att recensera er på externa sidor. Genom att hoppa över den första feedbackfrågan ”Hur skulle du bäst sammanfatta din upplevelse av oss” har du större chans att kunden lämnar en recension på externa sajter. Samtidigt behåller du segmenteringen mellan nöjda och missnöjda kunder, och låter missnöjda kunder lämna sin feedback direkt till dig.

Direct Mode

Med Direct Mode skickar du ut länkar till externa recensionssajter direkt i första mailet. Om du redan har en hög Net Promoter Score och vet att majoriteten av dina kunder är positiva kan det öka chanserna att få en positiv recension online, eftersom kunden direkt i första mailet kan klicka sig vidare till recensionssajten. Eftersom frågan om Net Promoter Score inte är med tappar du dock segmenteringen mellan nöjda och missnöjda kunder, och risken för negativa recensioner ökar också.

Du kan ställa in alla olika flöden separat och därefter byta mellan dem i takt som dina behov ändras genom ett enkelt klick.

Ny visuell redigerare

Vår nya visuella redigerare är ombyggd från grunden och ger dina mail och feedbacksidor ett modernare utseende. Med den nya redigeraren möjliggörs också att besvara Net Promoter Score direkt i första mailet, utan att först klicka sig vidare genom knappen ”Ge oss feedback”, vilket framförallt förbättrar upplevelsen hos mottagare som läser mail i mobilen.

Ny omdömeswidget – helt i javascript!

Vår nya omdömeswidget ser likadan ut som den tidigare men är nu helt byggd i Javascript. Det innebär att den kan användas på fler plattformar än tidigare, såsom Wix och Squarespace med flera. Den laddar också upp till tre gånger snabbare än den tidigare och är inte längre en flaskhals i din hemsidas laddningstid.

Omdömeswidgeten märker fortfarande upp dina recensioner med Schema-uppmärkning enligt Googles riktlinjer. En skillnad med denna nya widget är att märkningen inte syns om du testar din hemsida med Googles Testverktyg för strukturerade data, men du kan vara lugn i att uppmärkningen fungerar och syns för Googles robotar som söker igenom din sajt. Googles testverktyg läser inte in Javascript, men det gör deras indexeringsrobot.

 

Dela denna artikel

Fler artiklar