Senast uppdaterad

3 viktigaste faktorerna i onlinerecensioner om ditt företag

Vad är egentligen det viktigaste som kunder letar efter när de läser recensioner och omdömen om företag? Vi gjorde en undersökning om hur svenska användare hittar och läser recensioner. Förstaplatsen lär inte förvåna, men andraplatsen är desto mer intressant.

1. Recensionernas innehåll

På solklar förstaplats landade recensionernas innehåll som den viktigaste faktorn när kunderna läser recensioner. Här läses vad som varit bra och vad som varit dåligt, och på vilket sätt, och innehållet trumfar själva snittbetyget i valet av leverantör. Att uppmuntra till ett visst mått av detaljrikedom i dina onlinerecensioner ger dig därför mer värde per recension än att bara samla ett högt antal.

2. Hur färska recensionerna är

Att recensionen är skriven i närtid är viktigt för över 50% av våra tillfrågade. Recensioner som är äldre sjunker snabbt i trovärdighet eftersom situationen kan ändras snabbt. Att kontinuerligt bygga upp omdömen är därför viktigt för att bevisa för kunderna att den standard ni erbjuder är både hög, stabil och oförändrad över tid.

3. Snittbetyget

Vi förväntade oss att snittbetyget skulle vara viktigare för våra svarande än vad de angav, men det hamnade ändock på tredje plats. En anledning kan vara att många betyg sätts antingen väldigt högt eller väldigt lågt, och att den upplevda skillnaden mellan exempelvis 3.8 och 4.5 därför i praktiken är ganska liten. Men hur högt betyg på en femgradig skala behöver företaget ha för att vara intressant för kunden att alls titta på? Vi frågade det också – och svaret är att företag behöver minst 3 och helst 4 stjärnor. 51% angav 3 stjärnor som det lägsta för att skapa intresse och 46% angav 4 stjärnor.

Andra undersökningar om recensioner

Vi är inte de första som gör undersökningar om kunders åsikter och tankar kring recensioner på nätet. En stor undersökning är den som gjorts av BrightLocal på den amerikanska marknaden. De har gjort undersökningen under flera år och sett hur allt fler läser recensioner före sitt köp.

En skillnad i deras undersökning jämfört med vår är att fler amerikanska användare går direkt till en recensionssajt för att läsa recensioner (37%) – i vår undersökning går endast 10.8% direkt till en recensionssajt för att läsa recensioner, istället går fler svenska användare direkt till Google.

Deras resultat på de tre viktigaste faktorerna i recensionernas innehåll liknar vår – fast i omvänd ordning. I den amerikanska undersökningen ligger snittbetyget först, följt av innehåll och därefter färskhet.

Har ditt företag minst tre stjärnor på Google?

Uppmuntra dina kunder att recensera dig på Google! Det stärker såväl antalet klick till din hemsida som din position i sökresultaten och skapar förtroende för att handla hos ditt företag.

Vill du använda ett enkelt och smidigt verktyg som verkligen fungerar – testa vår tjänst Recensionshanteraren och börja samla feedback och omdömen redan idag.

Dela denna artikel

Fler artiklar